Tytuł: „Ojciec Chrzestny”
Autor: Mario Puzo
Wydawnictwo: Albatros
Tłumaczył: Bronisław Zieliński
Forma książki: słuchowisko; czyta zespół lektorów
Gatunek: sensacja
Seria: Ojciec Chrzestny
fot. Radek Denisiuk |
Dzisiaj
będę rozpływała się nie tylko nad samą książką, ale również,
a może nawet przede wszystkim, nad formą w jakiej ją poznałam.
„Ojca
Chrzestnego” większość zna z doskonałej ekranizacji z 1972 roku
(o tak, to już taki „wiekowy” film) w reżyserii Francisa Forda
Coppoli, z cudownymi kreacjami wspaniałych aktorów, m.in. Marlona
Brando, Ala Pacino, Jamesa Ceena, Diane Keaton, czy Roberta Duvalla.
Ja również do tych osób należę. Ale! Zobaczyłam opinię mojej
koleżanki (Aniu pozdrawiam Cię serdecznie), która dosłownie
rozpływała się nad książką, dlatego szybko podjęłam decyzję
– muszę to … no właśnie. Nie sięgnęłam po papier, ale
zdecydowałam się na coś w moim odczuciu doskonałego – niezwykły
audiobook, który tak naprawdę jest słuchowiskiem.
W
słuchowisku tekst czytany jest na role. Jest narrator i cała
plejada lektorów/aktorów. Do tego dochodzi muzyka lub/i efekty
dźwiękowe. Uwierzcie mi, naprawdę można odpłynąć na wiele
godzin.
Gdyby
nie świetni aktorzy i ich interpretacja, słuchowisko na pewno nie
byłoby tak doskonałe. Dlatego muszę napisać, kto użyczył głosu
poszczególnym bohaterów.
Krzysztof
Banaszyk – Narrator
Janusz
Gajos - Don Corleone
Wojciech
Mecwaldowski - John Fontaine
Łukasz
Simlat - Michael Corleone
Tomasz
Kot - Nino Valentii
Borys
Szyc - Santino Corleone
Kamilla
Baar - Kay Adams
Adam
Woronowicz - Tom Hagen
Wiktor
Zborowski - Jack Woltz
Mariusz
Bonaszewski - Virgilo Solozzo
Olga
Bołądź - Virginia Fontaine
Agnieszka
Więdłocha - Lucy Mancini
Delfina
Wilkońska - Connie Corleone
Zbigniew
Konopka - Peter Clemenza
Miłogost
Reczek – Tessio
Jacek
Knap – Jules
W
pozostałych rolach: Andrzej Chudy, Henryk Niebudek, Jakub Konieczny,
Katarzyna Pilichowska, Barbara Zielińska, Grzegorz Otrębski,
Krzysztof Czeczot, Janusz Wituch, Joanna Jędryka, Jacek Król,
Alicja Juszkiewicz, Andrzej Gawroński, Waldemar Barwiński, Wojciech
Chorąży, Jan Kulczycki, Grzegorz Kwiecień, Maria Maj, Piotr
Bondyra, Marta Herman, Włodzimierz Press, Wacław Szklarski.
Mówi
się, że dobry głos potrafi przeczytać książkę telefoniczną, w
taki sposób, że słuchamy z zainteresowaniem. Zgadzam się, ale
książka musi mieć to coś, żeby słuchać jej przez kilkanaście
godzin z zaangażowaniem, a wręcz niechętnie ściągać słuchawki.
Porachunki?
Szantaż? Szemrane interesy? Przekupstwo? Łapówkarstwo?
Bezkompromisowość? Bezwzględność? Zamachy? Zabójstwa?
Morderstwa? O tak, to wszystko określa nowojorską mafię, na której
czele stoi Don Vito Corleone. Człowiek bezwzględny, wzbudzający
respekt i strach, rządzący twardą ręką. Największą jednak
wartością jest dla niego rodzina, ta najbliższa, jak i grono
zaufanych osób oraz przyjaciele. Dlatego też można w pewnym
momencie złapać się na tym, że tego człowieka zaczynamy szanować
i pozytywnie o nim myśleć!
Mario
Puzo zaprosił nas do gangsterskiego świata, ale również zabrał
nas w piękną podróż na Sycylię. Jest niesamowitym opowiadaczem,
bo potrafi wspaniale żonglować emocjami, przenosić w różne
obszary i tym samym trzymać stopień zaciekawienia na najwyższym
poziomie. Tę książkę chłonie się wszystkimi zmysłami, a jak
dodamy do tego niski głos Janusza Gajosa, buńczuczny Borysa Szyca …
można się zatracić. Genialna!
W
mojej opinii ta produkcja przekona każdego sceptyka do słuchanie
książek. No dobrze, może nie każdego, ale jestem przekonana, że
wielu tę formę doceni i polubi. Przy okazji polecam Wam inny tytuł,
inną serię, która również powstała jako słuchowisko i zrobiła
na mnie ogromne wrażenie. To Trylogia husycka Andrzeja Sapkowskiego
(„Narrenturm”, „Boży bojownicy” oraz „Lux perpetua”). Od
niej tak naprawdę zaczęła się moja przygoda z audiobookami.
Ocena:
6/6
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz